Het kunstboek voor kinderen. Geel
Amanda Renshaw & Gilda Williams Ruggi
oorspronkelijke titel: The Art Book for Children. Yellow Book | vertaling: Jesse Goossens | formaat: 29 x 25 cm | [gebonden], 80 pag. | prijs: € 19,95 | isbn: 978 90 477 0922 0 | leeftijd: | nur: 217
Is verkleden ook kunst? Hoe schilder je gevoelens? Waarom maakte Jeff Koons een kunstwerk van zeventigduizend planten?
In twee schitterende, grote boeken worden in totaal zestig verschillende kunstenaars onder de loep genomen. Samen vormen Geel en Wit een kleurrijke doorsnede uit de kunstgeschiedenis: alle stijlen, tijden en stromingen komen voorbij, dwars door elkaar. Voor volwassenen zal ieder werk een feest van herkenning zijn, maar zij zullen zich net als de kinderen verwonderen over de grappige feiten, intrigerende vragen en mooie verhalen die erbij verteld worden. En ook al denk je een werk te kennen, je zult steeds weer iets nieuws ontdekken.
Wat waarom letten de leerlingen in de Atheense school van Raphael niet op? Wie maakte er een meesterwerk van een krabbeltje op papier? En kun je een schilderij wel vertrouwen?
Maak (opnieuw) kennis met het werk van Salvador Dalí, Albrecht Dürer, René Magritte, David Hockney, Jan Steen, Claude Monet, Jackson Pollock, Sandro Botticelli en nog tweeënvijftig andere meesters.
‘Een stijlvolle, aanlokkelijke inleiding tot de kunst. […] Het boek barst van de uitbundige vragen […] en is vastbesloten om de ogen en de geest van jongeren te openen.’
– The Observer
‘Een perfecte kennismaking met de kunst voor ouders en kinderen, om samen van te genieten. […] Helder, duidelijk en leuk.’
– The Guardian
‘Het kunstboek voor kinderen betrekt de jonge lezer eerst bij het onderwerp en vervolgens behendig bij de vorm van schilderijen, van de Mona Lisa tot aan Marilyn Monroe van Andy Warhol.’
– The Times
‘Stijlvol en spannend.’
– The Sunday Times
Amanda Renshaw is uitgeefdirecteur van uitgeverij Phaidon. Ze is gespecialiseerd in Moderne Kunst en het Impressionisme.
Gilda Williams Ruggi schrijft over kunst voor onder andere Tate Magazine, Art in America en Parkett. Ze heeft ook verschillende tentoonstellingen samengesteld. Eerder werkte ze als acquirerend redacteur bij uitgeverij Phaidon en was ze hoofdredacteur van Flash Art International.